Kjøpsvilkår

Generelt

Du må være 18 år for å handle på shooz.no Er du ikke 18 år må en myndig person bestille varene for deg.

Why Not As, som drifter Shooz.no nettbutikk er en av Norges største grossister innen fottøy. Og dekker segmenter som sport, mote, helse og forsvar. Firmaet har kontor og lager i Oslo.

Personopplysninger

Alle som handler i vår nettbutikk shooz.no må legge igjen enkelte personopplysninger og godkjenne at vi lagrer og bruker disse til å fullføre vår kundeoppfølging. Why Not As/Shooz.no håndterer alle personopplysninger på sikrest mulig måte.
Vi utleverer kun personopplysningene dine til tredjepart om det er særskilt behov for det:

•    Kontroll av kredittverdighet.
•    Lovbestemte tilfeller.
•    Når du selv har gitt samtykke.

Partene

Selger er Why Not AS, Rolf Wickstrøms vei 15, 0484 Oslo, post@whynot.no, +47 22 09 00 00, organisasjonsnummer: 914 331 447, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

Kjøpsvilkår

Alle priser i internettbutikken vår oppgis i norske kroner og er inklusiv moms. Hvis en pris på grunn av feil ikke er korrekt oppdatert på shooz.no, skal likevel den korrekte prisen følges.

Ved en slik feil vil du få mulighet til å kansellere bestillingen uten kostnader for deg.

Om vår vareinformasjon

Vi tar forbehold om at skrivefeil eller tekniske feil i produktinformasjon, pris og bilde kan forekomme.

Vi tar forbehold for utsolgte varer og forsinkede leveranser fra vårer leverandører.

Ordrebekreftelse og ekspedering av ordren 

Kort tid etter at vi mottar din bestilling vil du motta en ordrebekreftelse pr. e-post. Dersom du ikke finner denne i din innboks, ligger den mest sannsynlig i din spam-mappe! Vi dobbeltsjekker så at vi har de bestilte skoene på lager. Dersom du ikke har mottatt noe form for ordre bekreftelse, har det skjedd en teknisk feil, og du må legge inn bestillingen din på nytt. Er du usikker på hva som kan ha skjedd, kontakt oss her. post@whynot.no

  

Betalingsvilkår

For at du skal føle deg trygg når du handler hos oss har vi valgt å tilby sikre betalingsalternativer. Har du spørsmål om betalingsalternativene vi tilbyr, kontakt vår kundetjeneste post@whynot.no

Kredittkort

Når du betaler med kort må du oppgi kortnummer, kortets gyldighetstid samt CVC-koden (de tre siste tallene på baksiden av kortet), personlig kode og engangskode (BankId). Why Not As/Shooz.no anvender en sikkerhetsstandard som kalles 3D-Secure, utviklet av VISA og Mastercard. All informasjon krypteres med 128-bits SSL-kryptering, hvilket gjør at ingen utenforstående kan se din kortinformasjon. Vil du endre eller fjerne din ordre ber vi deg kontakte vår kundetjeneste på vår kundetjeneste post@whynot.no

Ved bestilling betaler du med ditt VISA eller Mastercard. Vi benytter Nets som sørger for trygg og enkel e-handel.

I Norge tilbyr nesten alle nettbutikker og kortutstedere Verified by Visa.

Slik fungerer det

Hvis du er vant til å handle på Internett, vil det falle deg naturlig å bruke og stole på Verified by Visa. Du betaler med ditt kort og er du registrert for denne tjenesten, vil du få beskjed om å taste inn ditt passord for å få gjennomført betalingen. Dette betyr at du som kortholder, i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato, må identifisere deg med en kode mottatt fra kortutsteder. Koden kan være et passord eller sikkerhetsløsning som du gjenkjenner fra nettbanken din.


Betaling med faktura

Fakturaen skal betales slik at pengene er mottatt senest innen 14 dager etter fakturadato. Ved forsinket eller uteblitt betaling tilkommer forsinkelsesrente, som er gjeldene styringsrente +8% per år i henhold til lov om renter ved forsinket betaling (FOR 1976-12-17-100), og erstatning for skriftlig betalingspåminnelse med det beløp som angis i inkassoforskriften (FOR-1989-07-14-562) eller tilsvarende forskrift som erstatter denne.


Om du skulle velge betaling med faktura gjelder følgende vilkår.


Informasjon om personopplysninger og kredittsjekk

Innsamling av personopplysninger og kredittsjekk er en forutsetning for at vi skal kunne behandle forespørselen om betaling på kreditt.

På kjøpstidspunktet gjennomføres en kredittsjekk, som i noen tilfeller innebærer at vi innhenter kredittopplysninger. Dersom dette gjøres, vil gjenpartstrev sendes til Sluttkunden.


Personopplysninger behandles i samsvar med gjeldende lovverk. Vi vil overlevere personopplysningene i sammenheng med kjøpet, til Nets, som behandler personopplysningene for å kunne utføre identifikasjon og kredittkontroll, for fakturering og annen håndtering som er knyttet til fordringen, samt for statistikk og analyseformål, eksempelvis for å avdekke bedrageri, utvikle nye produkter og som beslutningsstøtte ved inkasso.


Opplysningene kan også utleveres til underleverandører, til myndighetene og til andre som har rett til opplysningene i henhold til gjeldende lover.



Frakt og leveringsvilkår

Why Not As/Shooz.no samarbeider med Bring for deres pakkeløsning Post i butikk.

Ved bestillinger som inneholder flere varer kan dette bli sendt ut i flere sendinger om ikke alt skulle være på lager. Om deler av ordren ikke er på lager, gir vi beskjed om forventet leveringsdato på det som står i rest. Når resterende varer er på lager vil dette bli sendt til deg uten frakt-omkostninger. Om varen du har bestilt ikke kommer tilbake på lager, eller har forventet leveringstid lagt frem i tid (mer enn 3 uker) vil vi ta kontakt for å foreslå alternativ vare eller om du ønsker å stryke bestillingen.

Vi har gratis frakt på ordre fra 999,-


En vare kan være utsolgt selv om den står som oppført som «på lager» i vår nettbutikk. Skulle dette forekomme vil vi ta kontakt med deg for å informere når varen er tilbake på lager, forslag til erstatning eller om det er ønske å kansellere ordren.

Er det hull eller slitt forpakning husk alltid å notere dette på fraktbrev ved ankomst, eventuelt velg å ikke motta varen.

Er det andre spørsmål vedr leveranse eller bestilling, er det bare å kontakte oss på post@whynot.no    


Utlevering

Pakken sendes normalt ut innen 1 virkedag og leveres normalt innen 3 virkedager.

Du får sporingsnummer på SMS eller epost når varene er levert til Bring, så du kan følge din pakke.

Bring vil ta kontakt for å avtale utleveringstid som passer.

 
Uavhentede varer

Kansellering av ordre

Why Not As/shooz.no forbeholder seg retten til å kansellere bestillinger som har en urealistisk utsalgspris som følge av tekniske feil o.l.

   

Angre- og returrett / Pengene tilbake

Du har 14 dagers ubetinget bytte -og returrett fra du har mottatt skoene. Det vil si at du må hente ut varen for å benytte angreretten din. Viser til Angrerettloven, kapittel 6, §21; https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

Du må som kunde selv betale returportoen. Unntaket er hvis du returnerer i forbindelse med godkjent reklamasjon, da legger du ut for frakten, og vi refunderer returkostnaden til deg. Kontakt oss på kundeservice dersom du har spørsmål rundt dette. Vi hjelper deg gjerne!


Varene må returneres ubrukt og i originalemballasjen. Vennligst pakk inn esken i plast eller papir før sending, ikke fest tape og adresselapp direkte på esken. Vi kan kun refundere penger for produkter vi faktisk har mottatt i retur.

Å sende i retur koster 99. Ønsker man å bytte må man legge inn ny bestilling, vi gjør ikke bytter i samme ordre.


Returadresse er: Why Not AS, Rolf Wickstrømsvei 15, 0484 Oslo

Returpakker burde sendes som en servicepakke. Da anbefaler vi å sende som Norgespakke, da de er søkbare og forsikret i postgangen. Søkbarhet og forsikring frafaller om du sender pakker som vanlig post - og postgangen vil ta lengre tid. Pakker kan ikke sendes som bedriftspakke eller via andre transportleverandører enn Posten. En bedriftspakke sendes til "dør", og vi har kun postboksadresse. Returporto betales av kunde på Posten.

Penger tilbake

Tilbakebetaling finner sted når Why Not As/Shooz.no har mottatt varen(e) og godkjent returen, vanligvis innen 14 virkedager.

Hvis noe går feil

Hvis du mistenker at det er feil på en vare kjøpt i vår internettbutikk skal du straks kontakte vår kundetjeneste post@whynot.no


Retur av vare som følge av feil størrelse:

Skulle varen, sko eller klær, ikke passe er det bare å returnere til oss. Indiker da i så fall om du ønsker varen tilbake i annen størrelse.


Reklamasjonsrett og service

Dersom det skulle være noe feil med varene, så vil vi selvsagt gjøre det vi kan for å ordne opp! Ta snarest kontakt med oss hvis du er så uheldig å ha fått produkter det er noe feil med, eller det er noe annet du vil reklamere på. For at vi skal kunne hjelpe på beste måte, så er det viktig at vi blir opplyst om feilen/mangelen så snart den oppdages. Produktet må ikke brukes etter at mangelen/feilen er oppdaget. 

Helt generelt er det 2 års garanti mot fabrikasjonsfeil i Norge. Derimot gjelder dette ikke vanlig slitasje. Man kan slite ned heler/såler/slite hull i skoene ved å bruke de mye/gå skjevt o.l. Kommer også veldig an på hvordan man steller skoene. En stoffsko kan man slite ut etter bare et par måneder med intensivt bruk. For å få en godkjent reklamasjonssak, så må det foreligge en fabrikasjons-feil på varen. 

 
Transportskader

Er varen din transportskade eller den savnes, kontakt vårt kundesenter raskest mulig på mail til post@whynot.no

Er varen skadet eller den mistes under transport fra Why Not As, får du ny uten ekstra kostnad. For at dette løses raskt er det viktig at du gir beskjed så fort som mulig. Oppdager du en skade på emballasjen/produktet ved levering skal du ikke ta imot leveransen, men be transportøren ta tilbake varen direkte.

Eventuelle skader som oppdages idet du pakker opp varen, skal meldes til kundesenter innen 3 arbeidsdager fra mottagelse.

Why Not As/Shooz.no står ansvarlig for varen under transport til deg. Som kunde står du ansvarlig for varen ved retur.


Why Not AS

Rolf Wickstrømsvei 15

0484 Oslo

Org nr: 914331447

Tlf: 22090000